محل تبلیغات شما

سبک داستانی خبر درواقع همان سبک داستانی است که داستان نویسان در تبدیل موضوع های بدیع و هنجاری خوداز آن استفاده می کنند. داستان در یک مقطع زمانی اغاز و دنبال می شود. در حقیقتداستان با توصیف و بیان هر آنچه که در یک برش مقطعی از زمان توسط فرد دیده شده است، به وجود می اید. با این تفاوت که داستان نویس این اجازه را دارد تا برای بیانشیواتر و جذاب تر از تخیل خود نیز استفاده کند اما تنظیم خبر بر اساس سبک خبریداستان به طور کامل مبتنی بر مشاهدات خبرنگار و ثبت دیالوگ ها و جملاتی است کهتوسط شخصیت های واقعی خبر بیان شده است. توصیف شخصیت ها برای تداعی بهتر موقعیت درذهن مخاطب بایستی بر اساس آنچه که دیده شده است انجام شود.کم و زیاد کردن توصیف هاو پردازش ها چه در شکل ظاهری شخصیت ها و چه در گفتگوهای رد و بدل شده و چه در بهکارگیری کلمات بایستی عینی باشد . رعایت اصل عینیت در رومه نگاری حائز اهمیتاست. خبرنگار چشم و گوش و زبان جامعه و مردمش است. چشمهاهای مردم چگونه می بینند؟بزرگ تر از آنچه هست یا کوچکتر؟ مسلما عینی می بینند. هر چند در فرایند درک تصویرذهن و حافظه عملیلاتی خاص را برای درک مطلب دنبال می کنند و انچه که رویت شده وتوسط اعصاب و نخاع به تالاموس منتقل شده را با اندوخته های قبلی ذهن تلفیق کرده وتصویری آنگونه که خود فرد می خواهد به او نشان می دهند اما با این حال اگر خبرنگاردر بدو امر یک خودکار روان نویس و یک دفترچه یاداشت مناسب همراه داشته باشد و درفاصله کمتری به ثبت انچه دیده بپردازد و یا به بیان بهتر عناصر هفتگانه مورد نیازخود را همچون چی؟ کی؟ کجا؟ چه وقت؟ چگونه؟ چرا؟ و نهایتا دیگه چی؟ را یادداشتنماید. ضریبخطای حافظه را کاهش خواهد داد.

سبک داستانی خبر برایمخاطب از جذابیت ویژه ایی برخوردار است . بایستی توجه داشت بخش عمده ایی از میراثفرهنگی و حمکت نظری و عملی ما در قالب داستان به ما منتقل شده است. بوستان ،گلستان، منطق الطیر، مثنوی معنوی و. همه سرشار از حکایات و داستان های شیرینیاست که مردم دوران مختلف راه و رسم زندگی را از انها آموخته اند.

لذا روح مخاطب ایرانیبا بیان مطلب به سبک روایی و داستانی ارتباط عمیقی دارد. همانگونه که با طنز نیزهمین ارتباط معنایی را دارد.

در سبک داستانی خبرنگاربایستی افراد، فضا و آنچه که روی داده است به خوبی توصیف و تبیین شود تا عینیترویداد در ذهن مخاطب به خوبی نمایان شود.

برای نوشتن خبر بهسبک داستانی ابتدا بایستی خبرنگار به خواندن داستان های داستان نویسان خصوصا معاصربپردازد. تمرین درنوشتن داستان گام دوم برای رسیدن به تواناای لازم برای تنظیمرویداد به سبک خبری داستان می باشد.

توجه به اصل نیازمخاطب به ما این مطلب را یاداوری می کند که این سبک نیز مانند بقیه سبک های خبریتنها مخصوص رویدادهایی خاص است. به واقع زمانی که توسط رویداد انتخاب شود، به خوبیعناصر خبر را در خود نشان می دهد. ارایهاطلاعات و پاسخ های عناصر نه به ترتیب بلکه بر اساس روایتی موزون و درهم تنیدهانجام می شود.مثلا اطلاعات تکمیلی می تواند همان گفتگوها و محاوره هایی باشد کهبین شخصیت های رویداد رد و بدل می شود.

انسجام روایت اصل اولتنظیم خبر به این سبک می باشد. اصل دوم توجه به ذائقه و زبان مخاطب است. استفاده از صنعت ادبی بیان و بدیع و استعاره ها ومجاز ها و ترصیع ها بالاتر از درک مخاطب مرز بین داستان نویسی و تنظیم خبر به سبکداستانی است. فراموش نکنید ما بر اساس سطح درک مخاطب و زبان او بایستی بنویسیم.استفاده از کلمات و تزیین جملات که باعث حرکت متن به سمت نظم باشد. از درک مخاطبخارج بوده و مسلما اصل زبان و ذائقه مخاطب و ساده نویسی را زیر سوال خواهد برد.

داستان خبری باتوصیفات ساده و روان اما شیوا و زیبا و شخصیت هایی ملموس آغازشده تا آنجا که حتی مخاطبمی تواند فرد را همانگونه که خبرنگار دیده ،با حالت مو و لباس، در ذهن تداعینمایدو با دنبال کردن حالات و گفتگوها و صحنه هایی که شخصیت ها در آن رفتار خود رادنبال می کنند ، دنبال می شودو سپس هنگامی که به خوبی مسئله و هدف اصلی خبر رادنبال نمود پایان می یابد.

 

 

از یک کمپین روابط عمومی چه انتظاری داشته باشیم؟

رسالت نامه خانه ارتباطات

هنر چیست (مطلبی به سبک برید)

سبک ,داستان ,مخاطب ,داستانی ,ها ,های ,سبک داستانی ,ها و ,به خوبی ,دنبال می ,بر اساس

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

میثاق پرینت beilbumorre intranejndes وبلاگ نمایندگی شهر کرد افشاگر وبلاگ پیشران کنترل اخبار فناوری و تکنولوژی نبض عشق همه چی quibrookarplan