غیاث ملک حسینی- خبرنگارخبرجنوب»/ سعدی اگرچه نیازی به معرفی و شناساندن ندارد اما قطعاً همه ما بهخواندن و فهمیدن کتاب های ارزشمند گلستان و بوستان او نیاز داریم. در جهانیکه برخی از متفکران و پژوهشگران معتقدند ادبیات می تواند انسانها را به مداراو دوستی بخواند و بسیاری از کارشناسان ادبیات کلاسیک باور دارند توجه به اینگونه ادبیات می تواند صلح را به اندیشه و افکار انسان ها تزریق کند،یک پژوهشگرو مدرس حوزه ارتباطات تلاش کرده تا با تولید پادکست هایی از حکایت های گلستانسعدی و تفسیر و بازنشر آنها در فضای مجازی، علاوه بر ایجاد ارتباط شنیداریمیان مخاطب و آفریدههای شیخ اجل، نقش این شاعر صاحب نام شیرازی در ایجاد وتوسعه دانش ارتباطات را نیز تبیین کند.
ارتباطات یک دانش غربی نیست بلکه یک دانش شرقی است و ریشه درایران دارد
هادی زمانی با بیان اینکه بیش از 83 درصد از حکایت های گلستان سعدی، حکایت هایارتباطی است و می توان مبانی دانش ارتباطات را در لابه لای آنها به خوبی دید،گفت: سعدی به نوعی این مبانی را در قالب یک سری دستور العمل در میان حکایاتخود قرار داده و از همین جا می توان نتیجه گرفت که سعدی میتواندپدر علمارتباطات باشد، بدین منوال می توان گفت که ارتباطات یک دانش غربی نیست؛ بلکه دانشیشرقی است که ریشه درایران کهن دارد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه به صورت هفتگی یکی از حکایت های سعدی را درقالب پادکست بازخوانی، تفسیر و بازنشر می کند، گفت: دراین کار چند فایدهنهفته است که از آن جمله می توان به بازخوانی کامل حکایات گلستان سعدی در قالبفایل های صوتی توسط علاقهمندان و ایجاد ارتباط معنایی میان شرایط امروز جامعه وحکایت های سعدی اشاره کرد.
زمانی در همین ارتباط به حکایت سوم از باب اول گلستان -در سیرت پادشاهان- اشارهکرد و ادامه داد: در مطلع این حکایت آمده است که ملک زاده ای را شنیدم کهکوتاه بود و حقیر و دیگر برادران بلند و خوب روی، باری پدر به کراهت واستحقار در او نظر میکرد، پسر به فراست استبصار به جای آورد و گفت: ای پدرکوتاه خردمند به که نادان بلند؛ نه هر چه به قامت مهتر به قیمت بهتر و الیآخر.».
به گفته این پژوهشگر و مدرس حوزه ارتباطات، این حکایت سعدی بسیار زیبا و پندآموز است و پس از مطالعه کامل آن چنانچه بخواهیم آن را با شرایط امروز تطبیق دهیم،می بینیم که به اصول مهمی همچون شایسته سالاری، برخورداری افراد از توانایی و داناییبرای دریافت پست های اجرایی و همچنین پرهیز از افتادن در دام ظاهرسازی افرادعلاقه مند به دست یافتن به سمت های مهم بدون بهره مندی از دانش، هوش و فراستمدیریتی اشاره کرد.
وی همچنین خوب سخن گفتن را از دیگر مهارت های ارتباطی جهان معاصر عنوان کرد و ادامهداد: این هم یکی از نکات مهمی است که می توان از این حکایت استنباط کرد، آنجاکه سعدی می گوید: تا مرد سخن نگفته باشد/عیب و هنرش نهفته باشد.
زمانی با اذعان براینکه برخورد قاطع با تخلفات و رفتارهای ناپسند از دیگرموضوعاتی است که از این حکایت می توان استنباط کرد، بیان داشت: در بخش پایانیاین حکایت می خوانیم که برادران حسد بردند و زهر در طعامش کردند، خواهر ازغرفه بدید دریچه بر هم زد، پسر دریافت و دست از طعام کشید و گفت محالست کههنرمندان بمیرند و بی هنران جای ایشان بگیرند. پدر را از این حال آگهی دادند،برادرانش را بخواند و گوشمالی به واجب بداد. پس هر یکی را از اطراف بلاد حصهمعین کرد تا فتنه بنشست و نزاع برخاست که ده درویش در گلیمی بخسبند و دو پادشاهدر اقلیمی نگنجند».
وی در همین ارتباط رفتار پادشاه را نوعی برخورد غیرقاطع با تخلفات توصیف کرد وگفت: وقتی پادشاه در ازای تلاش دیگر فرزندانش برای از بین بردن فرزند دانشمندو شجاع خود نه تنها اقدام قاطعی نمی کند؛ بلکه به آنها حکومت دیگر ولایات رامی دهد همین باعث می شود تا فتنه به ظاهر بخوابد، اما نزاع بر سر حکومت بلندشود و چه باعث نابودی کل پادشاهی شود، براین اساس می توان نتیجه گرفت که سعدیبه ما می آموزد برخورد جدی و قاطع با تخلفات امری واجب، پیشگیرانه و منطبق بااصول مدیریتی و ارتباطی جهان امروز است.#هادی_زمانی_ ارتباطات
#دپارتمان_ارتباطات_ اطلاعات
http://www.khabarjonoub.ir/147054_khabar_group.html
NID : 147054
1398/05/20
در ,حکایت ,های ,سعدی ,ارتباطات ,توان ,می توان ,حکایت های ,است که ,این حکایت ,است و
درباره این سایت